Home - W36 update; de concurrentie wordt zenuwachtig

W36 update; de concurrentie wordt zenuwachtig

Met nog 20 dagen te gaan voor de start van de Wereldkampioenschappen is het tijd voor een update vol spannend nieuws vanaf de W36 Hubo!

Hallo allemaal,

Mijn vorige blog sloot ik af met de woorden dat wij mogelijk te maken hadden met een gunstige voorbode. Dat zou wel eens écht kunnen kloppen!

Allereerst veel dank voor de vele reacties naar aanleiding van mijn vorige blog waarin ‘de spiegel voorhouden’ en ‘zelfreflectie’ centraal stonden. Iemand die op hoog niveau tennist, zegt altijd: “Resultaat = arbeid – ego” en dat is denk ik ook waar ons hele team voor staat. Onderling vertrouwen en hard doorwerken hebben ons de laatste weken een mooie progressie gebracht. Daarin neem ik jullie graag weer mee.

Het heen & weer

De W36 Hubo is de laatste weken aardig heen & weer gevaren en heeft daarmee weer honderden extra zeemijlen onder de kiel. Twee weken geleden zijn we vanuit Scheveningen naar Zierikzee gezeild waar we hebben deelgenomen aan het Delta Weekend. Een super evenement waar we veel starts hebben gemaakt en onder ideale omstandigheden de boot en team verder konden tunen. Diverse manoeuvres en technische aanpassingen hadden we in de voorgaande weken tijdens trainingssessies verder uitgewerkt. Gedurende de wedstrijden, waarbij alles letterlijk en figuurlijk meer onder druk staat, geven de resultaten een goed beeld van waar we staan. Zondagavond na afloop van de races reed ik meer dan tevreden huiswaarts. Van de zeven verzeilde races zaten we eindelijk steeds bij de top 3. Maar, nog belangrijker, op momenten waar we voorheen echt moeite hadden om voldoende snelheid te houden, bleken we op de Oosterschelde dé versnelling te hebben gevonden!

Beuken tegen de golven

Vanuit Zierikzee door naar Lelystad, daar stond vorige week de Blue Water App regatta op de planning. Een snelle delivery buitenom via de Noordzee en Amsterdam was een must. Gelukkig is er altijd wel iemand in het team die mee kan varen en het liefst ben ik er zelf ook bij. Aangezien ik stuur en je nooit genoeg uren kunt maken om het schip te leren kennen, zijn dit prima momenten voor extra stuurtijd en wat geëxperimenteer. Tijdens deze delivery hadden we voor het eerst meer dan windkracht 5 op de Hubo! Het is fijn om zo vlak voor een WK te weten of de boel heel blijft.  De W36 Hubo blijft immers een uniek schip dat rechtstreeks van de tekentafel van Arthur Peltzer bij Waarschip, met enorm veel hulp vanuit het zeilteam, is gebouwd. Om te zien of de boot zich ook goed houdt met veel wind en flinke golven beukten we voor de kust van Zeeland vol tegen de golven. Terwijl Jochem mooie golven uitzocht, inspecteerde ik ieder plekje in het schip. Wat een geweld was dat zeg! De W36 Hubo is enorm stijf gebouwd, een achtbaan is er niets bij zodra je in de voorpunt zit: wat een klappen en wat hield de boot zich fantastisch, dat geeft enorm veel vertrouwen om het gaspedaal lekker in te trappen!

De techniek staat niet stil

Tussen de trainings- en wedstrijddagen wordt er op diverse fronten hard doorgewerkt. Met het zeilmakersteam van UK de Vries Sails is volop nagedacht over de minutieuze aanpassingen van de zeilen en hoe we net dat extra beetje snelheid daarmee kunnen genereren. Tezamen met alle data die we aan boord met de fraaie NKE regatta processor registreren en nadien analyseren, komen we steeds dichterbij het punt waarop we de W36 Hubo onder alle windomstandigheden zo hard mogelijk kunnen laten varen.  Het vergt veel van de mensen in en om het zeilteam waarmee we zo hard werken om er een succes van te maken. Daarom, voordat ik verslag doe van de Blue Water App regatta, eerst een eerste kennismaking met een aantal teamleden.

Top Trio

Op het voordek staat Jochem Schoorl (22), hij is verantwoordelijk voor alle handelingen die met de voorzeilen (fokken en grote spinnakers) plaatsvinden. Ook is hij onze uitkijk op de startlijn. Jochem is een talent en weet heel precies en wel gecoördineerd alle zaakjes daar te regelen. Hij zit helemaal vooraan en daarmee zijn de eerste golven die over de W36 Hubo heen slaan voor hem!

Daarnaast zit (of staat) mijn broer Roald van Vuuren (49), hij staat bekend als de snelste en sterkste mastman in Nederland. Hij assisteert Jochem en is daarnaast medeverantwoordelijk voor de techniek op het dek waarvan de onderdelen voor een groot deel door hem zelf zijn gemaakt; een ware vakman en groots zeiler. Samen met de collegae van On Deck, die zorgen voor de beste materialen van Harken, en lijnen van Marlow, heeft Roald op de W36 Hubo voor een magnifieke dek lay-out gezorgd.

Aan de piano zit Evert Jansen (37). De piano? Dat laat zich het makkelijkste uitleggen als het zenuwcentrum van het schip (het centrale deel bij de ingang van het schip). Daar komen alle vallen en trimlijnen samen en worden de zeilen gehesen en getuned. Het exact op het juiste moment coördineren en bedienen van alle klemmen (de toetsen van de piano dus) en lijnen vraagt om veel ervaring. Die heeft Evert en hij doet dat als de beste. Zijn ‘eager to learn’ om de beste pianoman te willen zijn, werkt aanstekelijk voor de rest van het team.

We komen eraan!

Vorig week waren we dus op het IJsselmeer te vinden. Hier werden prima wedstrijdbanen neergelegd voor de deelnemers aan de Blue Water App regatta. Met enorm veel waardering kijkt het zeilteam altijd weer naar de, veelal uit vrijwilligers bestaande, organisaties die ons spelletje op het water mogelijk maken. Ook in Lelystad prezen wij ons gelukkig met goede windomstandigheden en, nadat op vrijdagavond ons nieuwste zeil was gearriveerd, stonden we te popelen om de strijd weer aan te gaan. Op het programma stond het oefenen van starts, snelheid, en dan met name het accelereren vanuit een overstag manoeuvre, de verfijning van de onderlinge communicatie en het vloeiend uitvoeren van manoeuvres.

Bij het hijsen van het nieuwe zeil ging er letterlijk en figuurlijk een schok door de boot. Alle analyse vooraf, het gemaakte huiswerk tot hét moment dat de boot begon te accelereren, het leek te gaan werken; de W36 Hubo gaf ons te kennen er zin in te hebben!

Op zaterdag voeren wij 4 wedstrijden waarvan we er twee te vroeg waren gestart en respectievelijk een 3e en 2e plaats zeilden. Enerzijds waren we heel tevreden met onze bootsnelheid, we wisten dat we tactisch een en ander hadden laten liggen en daar konden we aan gaan werken. Echter, te vroeg starten vraagt om een goede nabespreking en het doornemen van alle procedures. Men zegt wel eens dat als je nooit te vroeg bent, je daarmee dus altijd te laat bent. Dat is in deze te eenvoudig; goed starten is cruciaal!

Op zondag stonden nog 3 wedstrijden op het programma en daarmee waren dat officieel de laatste wedstrijden vóór het WK. Eerder dan afgesproken was het team ‘s ochtends de boot aan het klaarmaken, niets is lekkerder om dat als captain te zien. Voorzien van de laatste technische aanpassingen gingen wij goed gestemd het water op. Iedereen stond op scherp, we hadden iets meer wind dan we tot dusver gewend waren en de nieuwe settings moesten voor de start nog worden gevonden. Race 4 t/m 7 zijn een saai verhaal: de W36 Hubo ging hard, we gingen tactisch schitterend over de baan, de communicatie was goed en de uitslag was prachtig: drie keer een eerste plaats. Best wel lekker.

Well done team, fans en super partners! Nog maar eventjes te gaan met nog veel, héél veel te doen. Daarover, en over de andere helden in het zeilteam, meer in het komende blog. Nu sluit ik af met exact dezelfde woorden als twee weken geleden: we zitten op de juiste track!

Groet,

Erik van Vuuren

Teamcaptain W36 Hubo

Partners:

Boeg Nautic – Ceilidh Composite Technologies – Harken – Hubo – Magic Marine – Marlow – Multimate – NKE electronics – Peltzer Design – Schuttelaar.nl – UK/DeVries Sails – Van Vuuren Performance Sailing -Waarschip – Yibbs